Ställtid, bara-vara eller medveten närvaro



Är du en person som alltid måste vara tillgänglig, som aldrig stänger av mobiltelefonen, som alltid är uppkopplad, som aldrig säger nej? Då kanske det är dags att ge dig själv lite ställtid eller bjuda dig själv på bara-vara stunder eller varför inte bara vara lite medvetet närvarande i nuet. Hjärnan behöver lite ostörd tid för att fungera effektivare. Problemlösning, kreativitet och nytänkande kräver ostörd tid. Du behöver ge dig själv eller din hjärna tid för eftertanke och tid för att låta hjärnans undermedvetna arbeta.

Ställtid
Du står inför en stor, svår och viktig uppgift som du vet måste vara klar till en viss tidpunkt. Du skjuter upp det hela tiden och trots att tiden är knapp så väljer du att göra annat. I stället för att göra det du borde så börjar du städa, påta i trädgården eller något helt annat. När du är klar med städningen eller det du gjorde tar du itu med uppgiften. Och plötsligt så faller allt på plats, du vet exakt vad och hur du ska göra och du hinner dessutom bli klar i tid. Men vad var det egentligen som hände? Jo, du gav din hjärna lite ställtid, lite tid åt ditt undermedvetna att arbeta.

”Ställtid – det är den tid det tar att ställa i ordning, ställa till rätta så att man sedan kan börja göra något” – hämtat från Bodil Jönssons bok ”Tio tankar om tid”, sidan 37.

Bara-vara
Jag är uppvuxen med bara-vara stunder. Det var min mamma som lärde oss detta. Vi satt ofta i soffan i vardagsrummet timmarna mellan eftermiddag och kväll. Den stunden på dagen då dagen sakta övergår till kväll, då ljuset långsamt tonar ut och blir till skymningsljus. En magisk stund. Vi satt där tysta och lät tankarna vandra utan att fastna någonstans medan dagen sakta övergick till kväll. Vi lärde oss att stilla oss en stund, vilket jag är tacksam för. I dag försöker jag lära andra detta. http://hrcentersverige.blogspot.com/

När gav du dig själv en bara-vara stund? En stund då du bara sitter alldeles tyst och bara låter tankarna komma och gå utan att fastna någonstans?

Medvetet närvarande
Ta en promenad, gärna ensam, utan annat mål än promenaden. Upptäck vad som finns att upptäcka. Det finns mer än du tror. Ta hjälp av dina sinnen. Du kan börja med synen. Se på allt som dyker upp som om det vore första gången du såg det. Du är bara där du är, medvetet närvarande i nuet.